Thursday 4 August 2011

Tanaman yang membersihkan udara

        Hasil dari kajian oleh badan2 tertentu di Amerika seperti NASA, didapati bahawa terdapat beberapa jenis tumbuhan yang boleh menjadi agen pembersih dan penuetralan udara di dalam sekiranya ditanaman.
 Tanaman2 tersebut ialah

1. Aloevera
Tanaman ini terbukti secara klinikal dapat membersihkan unsur benzena dan formaldehid, 2 unsur kimia yang berbahaya yang terhasil daripada penggunaan bahan pencucui kimia dan juga bahan sampingan cat.
aloevera














           2. Spider plant.
Tumbuhan hijau yang seakan rumput ini menurut dapat membersihkan unsur benzena, formaldehid dan juga karbon monoksida daripada persekitaran udara rumah anda

Spider plant       

















3. Pokok bunga Gerber Daisy

Pokok yang menghasilkan bunga yang berwarna terang ini mampu menapis keluar bahan triklorotlin iaitu bahan yang terhasil dari proses dry cleaning. Ia juga mampu membersihkan unsur benzena.





                        4. Dracaena Marginata
                                                          
Satu lagi tanaman indoor yang mampu mebersihkan udara di dalam rumah anda ialah dracaena marginata. Tanaman berdaun terang hijau merah ini ialah sejenis tanaman memanjang yang ideal sebagai pelengkap hiasan dalam anda selain berfungsi sebagai purifier udara rumah anda. Ianya mampu menghilangkan unsur2 kimia seperti xylene, trailoktrotlin dan formaldehid.




     5. Chinese evrgreen atau tanaman aglaonema.
                                    Spesis aglaonema telah menjadi pilihan peminat tanaman hiasan sebagai pilihan utama tanaman mereke. Ini kerana tanaman ini tidak memerlukan penjagaan yang rapi disamping mempunyai daun yang menarik dan terdapat di dalam pelbagai warna. Ditambah lagi dengan fungsi biologinya yang mampu membersihkan pelbagai bahan tercemar di dalam udara serta mampu membuang toksik di dalam persekitaran rumah anda.                                                           
                                                                                                                

No comments:

Post a Comment